Wednesday, June 4, 2008

Komando, Oh! Komando...


.. Saifudin Nasution Ismail (PKR-Machang), meminta Kementerian Pertahanan memberi penjelasan sama ada perlakuan memijak kepala pelatih dalam klip video yang diterima oleh seorang Ahli Parlimen, menjadi sebahagian amalan dalam modul latihan komando Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Saifudin berkata, kementerian perlu menyiasat perkara itu termasuk kemungkinan berlaku salah laku melibatkan jurulatih komando...
Petikan Utusan Malaysia 17 Mei 2008



Hahaha!!!~

Tiba-tiba terasa terpanggil pulak untuk komen pasal hal ni...
Lucu sungguh aku bila baca petikan kata-kata si polan tersebut. Apa dia fikir nak suruh ubah latihan komando jadi macam latihan PLKN ke? ala, ala budak baik gitu ... Mana boleh pakcik... Musuhpun tak takut langsung nak menyerang kita nanti... hehehe

Apa yang kita semua maklum Angkatan Tentera Malaysia memiliki pasukan Komando yang mana merupakan pasukan terhebat dalam Tentera Darat Malaysia. Ia termasuk juga PASKAU (Tentera Udara) dan PASKAL (Tentera Laut). Mereka ini adalah pasukan elit khas yang mana memikul tanggungjawab paling berat atau teras utama dalam menjaga benteng pertahanan negara apabila diserang oleh musuh. Kecekapan dan kehebatan pasukan ini usahlah dipertikaikan kerana ia telah diakui antara yang terbaik di dunia... So, latihannya pun mestilah berganda-ganda lebih 'hebat' daripada latihan askar biasa.

Mungkin juga si polan tersebut dah tak tahu topik apa lagi yang mampu menarik perhatian umum. So last sekali dia pun pilihlah pasal Komando, kononnya lain dari yang lain. Konon juga bagi dia isu ini masyarakat terlepas pandang. Konon-kononler.... hehehe

Yang kecewanya, dia telah bagi satu persepsi awal yang buruk kepada mereka yang berminat menyertai Pasukan Komando ni apabila mengeksploitasikan cara latihan kasar dalam Pasukan Komando. Bijak betul dia menyusun agenda bagi menarik haluan fikiran rakyat agar mula fokus kepada perkara-perkara rahsia kerajaan sebegini. Dia benar-benar hendakkan rakyat melawan kerajaan, dan belajar menuntut hak masing-masing. Busuk hati sungguh! Aku rasa semua Komando di seluruh Malaysia masih belum habis ketawa besar dengan isu yang cuba dipublisitikan ini... Mungkin juga seluruh MINDEF turut sama gelakkan anda. Yelah, nampak sangat tak faham dan tak cuba ambil tahu hal-hal macam ni. Kalau ye pun kajilah terlebih dahulu... Hahahaha!~ Aduh! Sedihnya!~

Mana ada paksaan kalau nak join Pasukan Komando, terserah anda.
Seperti mana slogannya kepada setiap rekrut baru...

"KEDATANGAN ANDA TAK DIUNDANG, JIKA RAGU SILA PULANG"

Tau takpe... hehehe

Yang penting gue tetap respek sama ini Pasukan Komando... Tabik Spring ah!... toing! toing! toing! Go, go Komando!!!~


1 comment:

mazri said...

emmmmm.....komando dilatih dengan keras...kalau nak dimanja dan ditatang macam baby lebih baik jangan mohon jadi tentera...hanya orang bodoh macam yb tu saja yang tak pandai menilai kaca dan intan...seandainya tercetus perang(minta dijauhkan allah)pasti yb yang akan lari dulu keluar negara....