Saturday, May 31, 2008

Bukan salah dia...

entahlah... aku rasa aku patut coretkan juga pasal ni... pasal satu kes kekecewaan terhadap sikap masyarakat sekeliling sekarang... mungkin ia nampak remeh, tapi itulah realiti sebenarnya...
mana tahu mungkin kalian pernah mengalaminya...

macam ni kisahnya...

Awal pagi semalam, dalam jam 2 pagi aku memandu keretaku dari Pantai Dalam menuju ke Cheras. Ada hal urgent dengan member. Mungkin sudah lama sangat aku tak sampai ke Cheras, jadi lokasi yang aku tuju menjadi blur... hehehe... lupa.

Dalam suasana gelap dan hujan renyai-renyai... aku sesat di dalam kawasan Cheras. Tambah pula kredit tinggal empat sen aje. aduhhhh...!!!~
Aku pening. Lokasi yang aku cari masih tak jumpa. So aku fikir mau tanya pada orang ramai ajelah... senang cerita. Itu cara terbaik.

Pusing punya pusing, kedai tak ada satupun yang masih buka... keliling aku kawasan taman perumahan. so bila jam dua pagi sure dah gelap...orang dah nyenyak tidur... dah tu pulak time tu kan hujan renyai... orang lepak tepi jalan pun takde... aduhhhhh!!!~
aku makin pening... member pula fikir aku tau tempat tu jadi dia takde pula call...ishk, ishk, ishk...

sampai aje satu simpang di satu trafik light, ada sebuah kereta di sebelahku dan aku lambai padanya untuk bertanyakan jalan... seorang lelaki dalam lingkungan umur 30an... tapi mungkin waktu tu jam dua pagi, suasana gelap, so dia buat taktau aje... dan terus berlalu pergi. ishk! geram betul!

lepas itu datang pula sebuah lagi kereta, kebetulan waktu itu lampu merah. Dua orang perempuan di dalamnya. aku perasan cermin keretanya tidak tutup. jadi aku terusnya bertanyakan lokasi tempat yang ingin kutuju, lantas dia terus berlalu dengan wajah yang nampak takut-takut sikit...huhuhuhu...

memang geram campur marah campur macam-macam lagi perasaan aku waktu itu... mereka tak kesian ke tengok orang dalam kesusahan? terlalu pentingkan diri sendiri...!!!~
entah kenapalah mereka ini semua tidak seperti apa yng dipaparkan di tv dan di akhbar - tolong menolong, hormat menghormati... mana pergi semangat harmoni dan perpaduan rakyat yang PM kita sarankan tu? adakah masyarakat kita sekarang sedang dalam proses perubahan attitude? kalau positif takpe jugak ini negatif... aduhhhhhhhhhh!!!~

tapi bila difikirkan balik, mungkin mereka tu semua takut dan lebih hati-hati. Yelah, sekarang kita tengok macam-macam jenayah sedang menghantui masyarakat kita. ada-ada aje cerita baru di tabloid pasal kes itu, kes ini, dan macam-macam kes sehingga yang tak masuk akal pun ada... ahahahaha... so, tak salah jika kita berhati-hati...

so,... malam tu aku pusing punya pusing... sampai jugak. member aku dah setengah kotak rokok dah abis... wahahahaha... aku terpaksa kena belanja dia supper sebab dah lewat 25 minit... adoiiiiiiiiiiiii!!!~

tapi takperlah... bila aku fikirkan semula, memang aku akan tergelak dalam kecewa...
hehehehe...
apalah nak jadi dengan Malaysia ni suatu hari nanti jika perlahan-lahan tanpa kita sedar, masyarakat kita makin hilang nilai-nilai murni yang ada dalam masyarakat Tanah Melayu dulu...
masing-masing sibuk kejarkan kepentingan diri sendiri... aduhai Malaysiaku sayang...

No comments: